Bedrijfswaardering

De waarde van jouw bedrijf, hoe waardeer je die?

Ik waardeer bedrijven, maar waarom en hoe doe je dat?

Waarom: Omdat je jouw bedrijf wil verkopen, omdat je een bedrijf wil kopen, omdat je wil weten of het eigenlijk wel de moeite waard is om er nog tijd in te stoppen of je bent gewoon kei nieuwsgierig. redenen zijn er genoeg.

Maar hoe waardeer je nu een bedrijf en hoe leg je dat nu simpel uit. Deze week in mijn wekelijke pitch bij mijn netwerkclub BNI Best Connect had ik een uitleg die goed ontvangen werd. Dus vandaar ook hier op LinkedIn.

De waarde van een bedrijf is te vergelijken met de waarde van een nieuw personeelslid. Natuurlijk kijk je naar wat die persoon in het verleden heeft gedaan, maar de waarde zit voor jou in de toekomst. Zie je het voordeel dat die persoon gaat toevoegen, dan ben je bereid om daar (extra) voor te betalen. Ligt dat voordeel verder weg in de toekomst, dan wordt je wat behoudender met het extra betalen.

Kortom de waarde van een bedrijf ligt net als die van een nieuwe medewerker in de toekomst. En die is allerminst zeker, dus je bent altijd voorzichtig maar ook realistisch met je verwachtingen.

Tot slot, alles wat met personeel te maken hebt. leg je het beste in handen van professionals en dat zijn niet mensen die veel personeel hebben maar mensen die specialistische kennis van zaken hebben. Laat je dan bij het waarderen van jouw of een ander bedrijf dan ook niet verleiden om dit bij je accountant neer te leggen, maar kies dan ook voor een specialist!

Origineel weergeven